Metabolisme

Extra tips (voor de aankomende 16 weken)
Je gooit je metabolisme drastisch omhoog met intervaltraining.
Alleen cardio helpt niet. Je kan wel 5x per week 30-60 minuten op een cardio apparaat staan, maar dit zorgt er niet voor dat je metabolisme (stofwisseling) 24 uur per dag omhoog gaat. Je kan trainen wat je wil maar het echte resultaat zal uitblijven.
Wat is de oplossing hiervoor? Nog meer cardio doen? Nee, natuurlijk niet! Extra cardio zal je niet gaan helpen. Je zal verrast zijn dat 6-7 uur cardio je niet zal helpen je metabolisme te verhogen. Het zal zelfs je metabolisme omlaag halen. Gewoon hardlopen heeft zin, op de manier dat je er calorieën mee verbrandt. Maar naarmate je langer gaat lopen ga je niet meer gaat verbranden. Eerst verbrand je bijv. 300 calorieën in 30 minuten. Na langere trainingen is je lichaam gewend aan het feit dat je vet moet verbanden en zal het nog steeds maar 300 calorieën verbanden. Na nog langer trainen ga je uiteindelijk je spieren verbranden en dat is niet wat je wil bereiken met dit schema.

Interval training
Interval training is de sleutel tot succes, probeer het intervalschema zo goed mogelijk uit te voeren naast de normale spartaanse training. Je metabolisme zal omhoog schieren, zelfs terwijl je slaapt.

Wat voor interval cardio kan je doen? Wat je ook maar leuk vindt om te doen en bij je past kan je doen. Je kan joggen/rennen/sprinten, fietsen, spinnen, roeien, mountain biken, zwemmen etc. Het is jouw keus.

Schema

  • Stap 1: Warm altijd 4-6 minuten op
  • Stap 2: Hoge intensiviteit: Ga 1 minuut zo hard als je kan.(level 9 of 10 op een schaal van 1-10)
  • Stap 3: Ga dan wat niveau's terug naar level 6-7 voor 2 minuten.
  • Stap 4: Cool down van 5 minuten.

  • Probeer te vermijden intervaltraining te doen op een trainingsdag, in de latere weken wordt dit door de frequentie onmogelijk, doe dan de interval na de normale training.

    Frequentie
    Week 1 tot en met 4
    3 rondjes, 3x per week

    Week 5 tot en met 8
    4 rondjes, 4x per week

    Week 9 tot en met 12
    5 rondjes 4x per week

    Week 13 tot en met 16
    6 rondjes, 5x per week

    Extra hulp