Richtlijnen

Deze richtlijnen zullen je helpen gewicht te verliezen. Na het volgen van deze richtlijnen is het resultaat vele malen hoger dan wanneer alleen de trainingsschema's worden gevolgd.

Regel 1:
Eet kleinere maaltijden gedurende de dag. Ideaal gezien moet je proberen gedurende de dag elke 3 uur een kleine maaltijd te nemen. Dit stopt het hongerige gevoel en haalt het metabolisme (stofwisseling) omhoog.

Regel 2:
Zorg dat je genoeg eiwitten binnen krijgt gedurende de dag. De proteïne (zoals kip) heeft een hoog eiwit gehalte. Wat betekent dit voor uw lichaam? Uw lichaam moet extra calorieën verbanden om uw proteïne in kleinere aminozuren op te splitsen. Bovendien is de proteïne nodig om spieren op te bouwen en te behouden.

Regel 3:
Neem 25-35 gram vezel per dag. Groenten en fruit bevatten een hoog vezelgehalte. De vezel in groenten en fruit neemt water op zodat na het eten hiervan een vol gevoel ontstaat. Een tweede belangrijke functie van vezels is dat het je bloedsuikerspiegel op peil houdt, hierdoor zal het lichaam meer vet vrijgeven wat wordt gebruikt voor energie.

Regel 4:
Vermijd suikers. Één van de grootste redenen dat veel mensen te dik zijn is door de hoeveelheid suikers die we elk jaar binnen krijgen. De suikers zorgen ervoor dat je bloedspiegel omhoog gaat en je lichaam steeds “stroever” wordt.

Regel 5:
Zorg dat je genoeg vloeistof binnen krijgt. Het is cruciaal dat je genoeg water binnen krijgt. Dit vooral tijdens het trainen. Probeer 0,62 liter per 10 kg lichaamsgewicht binnen te krijgen, als je dus 80 kg weegt dan drink je +/- 5 liter water op een dag, dit lijkt heel veel, maar je lichaam heeft veel vocht nodig na een intensieve training. Ook helpt water bij het afvoeren van afvalstoffen.

Laten we alles nog even op een rijtje zetten! Eet kleine maaltijden gedurende de dag bestaande uit een mager proteïnegehalte en eten dat rijk is aan vezels. Gemiddeld moet je zo'n 2000-2400 calorieën binnen krijgen dit verspreid over 5-6 maaltijden. Om het vet te verliezen zal je meer dan dit aantal calorieën moeten verbranden. Bij een opname van te weinig calorieën (extreem dieet) kan het zijn dat je metabolisme(stofwisseling) juist omlaag gaat. Dit ten koste van vetverbranding. Door het eten van kleinere maaltijden blijft je metabolisme hoog en daardoor verbrand je sneller en gemakkelijker vet.

Extra hulp